Poklona a meditácia za obnovu cirkvi

máj 2011

6.5.2011, piatok

Autor: Karol Morav─Ź├şk


1. Po sv. om┼íi piese┼ł na poklonu z JKS, otvorenie sv├Ątost├ínku, kadidlo, ├║vodn├ę slovo na k─ża─Źadle
Od prv├ęho piatku v okt├│bri r. 2010 pou┼ż├şvame na medit├ície knihu americk├Żch autorov: Murray Bodo a Susan Saint Sing, Cesta svetom, cesta vn├║trom (vydali: Paul├şnky, Praha 2005). Kni┼żka je o sv. Franti┼íkovi a sv. Kl├íre; chce n├ím uk├íza┼ą, ako je potrebn├ę prep├íja┼ą ┼żivot vo svete a pre svet so zmyslom pre ticho a ├║stranie. Po medit├ícii o kr├ş┼żi sv. Dami├ína, pokra─Źujeme medit├íciou o bazilike sv. Franti┼íka.

2. Úvodná modlitba
Bo┼że, prav├Żm pomn├şkom sv. Franti┼íka je jeho ┼żivot, jeho pr├şklad, jeho bratia a sestry, ktor├ş sa k nemu hl├ísia. Pom├┤┼ż aj n├ím kr├í─Źa┼ą v jeho stop├ích tak, ako on kr├í─Źal v stop├ích Kristov├Żch, a ┼żi┼ą evanjelium namiesto toho, aby sme si stavali pomn├şky. Nech n├í┼í ┼żivot pod─ża evanjelia ovplyvn├ş t├Żch, ktor├ş ┼żij├║ s nami, a prinesie dobro a pokoj mestu, v ktorom ┼żijeme. Amen.

3. Chv├ş─ża ticha

4. Medit├ícia (posad├şme sa)
M. Bodo/ S. Saint Sing, Cesta svetom, cesta vn├║trom (v├Żber zo str├ín: 81-92).

+ Ke─Ć dnes pr├şde p├║tnik do Assisi, ur─Źite nav┼ít├şvi chr├ím sv. Franti┼íka, ve─żk├║ baziliku, postaven├║ na jeho po─Źes┼ą. V meste n├íjde aj mnoh├ę in├ę budovy, ktor├ę vznikli ako pamiatky na Franti┼íka a Kl├íru a na zaistenie pokra─Źovania v ich diele. Dobr├ę je si uvedomi┼ą, ┼że bez Franti┼íka by tu mnoh├ę nevzniklo a mesto by vyzeralo inak. Zvl├í┼ítne je, ┼że kl├í┼ítor a bazilika vznikli na mieste b├Żval├ęho popraviska (Colle dell ́Inferno), na poli, kam sa cez hradby vyhadzovali m┼Ľtvoly chudobn├Żch a zlo─Źincov.
+ Ve─żk├Ż chr├ím, baziliku z ru┼żov├ęho a bieleho kame┼ła, ktor├í je vlastne dvojit├Żm kostolom (horn├Ż a doln├Ż, plus krypta s Franti┼íkov├Żm telom) dal po Franti┼íkovej smrti (+3.10.1226) postavi┼ą jeho n├ístupca vo veden├ş r├ídu, brat Eli├í┼í. Ve─żk├Ż chr├ím vznikol aj z obavy, ┼że nepriate─żsk├ę mest├í (Perugia, R├şm) by sa mohli zmocni┼ą Franti┼íkovo tela. Chr├ím bol od po─Źiatku vyzdoben├Ż ├║┼żasn├Żmi freskami, najm├Ą od maliara Giotta. ÔÇ×Bazilika je ve─żkolep├í hrobka mal├ęho chud├í─Źika, ktor├Ż by bol rad┼íej pochovan├Ż niekde pod stromom, na ktorom by spievali vt├íci.ÔÇť
+ Spisovate─ż Henry James si v┼íimol, ┼że bazilika bola napl├ínovan├í ako obraz ─żudsk├ęho tela a hlavy. Horn├Ż kostol ÔÇô hlava stoj├ş na dolnom. Kostol vyjadruje cestu du┼íe z tmy do svetla, vn├║torn├Ż, skryt├Ż duchovn├Ż proces, ktor├Ż v n├ís prebieha pri rozj├şmavej modlitbe. Doln├Ż kostol je v pr├ştm├ş s n├şzkym stropom. Fresky na sten├ích ┼ąa┼żko vidie┼ą. ─îlovek sa tu u─Ź├ş d├şva┼ą sa dovn├║tra (seba). Zrete─żnej┼íie s├║ fresky nad olt├írom, priamo nad Franti┼íkov├Żm hrobom. ┼átyri obrazy: s─żub chudoby, ─Źistoty, poslu┼ínosti a Franti┼íek v nebi; akoby sa mal Franti┼íek v hrobe d├şva┼ą nahor na to, ─Źo mu Boh pripravil. Aleg├│ria zn├ízor┼łuje Franti┼íka ako ┼żen├şcha a pani Chudobu ako nevestu. O┼żeni┼ą sa s chudobou pre Franti┼íka znamenalo sl├║┼żi┼ą chudobn├Żm v duchu Krista a te┼íi┼ą sa z Bo┼żej l├ísky a deli┼ą sa o ┼łu.
+ S├║─Źasn├Ż gener├ílny predstaven├Ż r├ídu, br. Hermann Schaluck, na pr├şklade pr├şbehu o milosrdnom Samarit├ínovi hovor├ş, ─Źo to pre n├ís znamen├í. Samarit├ín posl├║┼żil ┼ítvorako: kontemplat├şvne sa d├şval, citovo zareagoval, prakticky sa postaral a zaistil trval├ę rie┼íenie.
Kontemplat├şvne videnie z├şskame vtedy, ke─Ć sa v┼ż├şvame napr. do obrazu Sv. Franti┼íka a Kl├íry a p├Żtame sa, ako m├┤┼żeme podobne milova┼ą Boha v pr├şrode, v chudobn├Żch a vo vlastnom ┼żivote.
+ Nielen si nie─Źo predstavujeme, nielen obdivne pozer├íme, ale p├Żtame sa ako podobne ┼żi┼ą. Citov├í odozva vedie k s├║citu, l├íske, mo┼żno k v├Ż─Źitk├ím svedomia. Odtia─ż sa ide k praktickej pomoci a trvalej pomoci. Tak├Ż proces n├ís men├ş a poz├Żva v┼żdy znova do ticha, aby sa n├ím nestratil zmysel toho, ─Źo rob├şme. Opakovane sa pon├írame do kontemplat├şvneho videnia, citov├ęho dotyku a smerujeme k praktickej ─Źinnosti. D├┤le┼żit├ę je stretn├║┼ą sa so skuto─Źnos┼ąou dnes, s ─żu─Ćmi svojej doby, necha┼ą sa pohn├║┼ą t├Żm, ─Źo vid├şm dnes. ÔÇ×Modlitba je konanie dobra, ktor├ę zvl├ídnem v r├ímci svojho nadania, ─Źasu a mo┼żnost├ş. Vedie k vytv├íraniu spolo─Źenstva, ktor├ę umo┼ż┼łuje pokra─Źova┼ą v dobrom, ktor├ę sme za─Źali. Najpraktickej┼íou staros┼ąou je niekedy staros┼ą o vn├║torn├ęho ─Źloveka, o nerozvinut├║ ─Źas┼ą svojej du┼íe, seba sam├ęho, ktor├ę sa tak kone─Źne dostane k slovu. Toto slovo v┼íak nesmie by┼ą len ─Ćal┼í├şm prejavom sebapozorovania, kr├║tenia sa okolo seba, ale slovo, ktor├ę n├ís povedie k chudobn├Żm, utl├í─Źan├Żm, opovrhovan├Żm.

5. Chv├ş─ża ticha

6. Otázky:
+ ─îo po mne zostane v tomto svete? Po Franti┼íkovi nezostala predov┼íetk├Żm bazilika, ale in┼ípir├ícia pre ┼żitie l├ísky.
+ Ak├ę obrazy z pr├şrody, umenia, literat├║ry, zo ┼żivota mi pom├íhaj├║, aby som vn├şmal Bo┼żie oslovenie a poznal, ─Źo m├ím robi┼ą pre bl├ş┼żnych? Ako uskuto─Ź┼łujem ┼ítvorak├║ slu┼żbu Samarit├ína?
+ ─îo mi hovor├ş m├┤j vn├║torn├Ż hlas po─Źas cesty za Franti┼íkom a Kl├írou?

7. Z├ívere─Źn├í modlitba
Pane, daj, nech neochabneme v t├║┼żbe sl├║┼żi┼ą tebe. Nech sa neuspokoj├şme s t├Żm, ─Źo sme u┼ż dosiahli. Nech sa usilujeme p├┤sobi┼ą na svojich bl├ş┼żnych zo svojho naj├║primnej┼íieho vn├║tra, na v┼íetk├Żch, ktor├Żch stretneme, k├Żm nebudeme le┼ża┼ą s tv├írou obr├ítenou ku kr├ísnemu raju, ktor├Ż n├ím pripravuje┼í, a┼ż nastane hodina na┼íej smrti. Amen.

8. Tantum ergo pred po┼żehnan├şm, modlitba a po┼żehnanie, z├ívere─Źn├í piese┼ł

Pane a Bo┼że n├í┼í, ver├şme a vyzn├ívame, ┼że tvoj Syn Je┼żi┼í Kristus, ktor├Ż sa pre n├ís narodil z M├írie Panny a trpel na kr├ş┼żi, je pr├ştomn├Ż v najsv├Ątej┼íej Sviatosti; daj, aby sme z tohto bo┼żsk├ęho prame┼ła ─Źerpali ve─Źn├║ sp├ísu. Skrze Krista, n├í┼ího P├ína. Amen.


::::Autorsk├ę pr├íva: Farnos┼ą Bratislava - Dev├şnska Nov├í Ves