Hom├şlia - Nepo┼íkvrnen├ę po─Źatie P. M├írie

Ef 1,3-12

8.12.2015, utorok

Autor: Karol Morav─Ź├şk


V bo─Źnej pr├şstavbe n├í┼ího kostola je umiestnen├Ż obraz, na ktorom je zobrazen├í Panna M├íria, ako ┼íliape po hadovi, symbole zl├ęho. Traduje sa, ┼że je to k├│pia obrazu z kostola Najsv. Trojice v centre Bratislavy, pred ktor├Żm sa kon├íva zasv├Ątenia mesta Panne M├írii ÔÇô po┼íkvrnen├ş zasv├Ącuj├║ sa nepo┼íkvrnenej, h─żadaj├║ ochranu pred zl├Żm. Modern├Ż svet ale nerozumie nepo┼íkvrnenosti a nerozumie ani svojim hriechom. A u┼ż v├┤bec nech├ípe zasv├Ątenie. My, ─Źo chodievame do kostola, rozumieme?

Netreba za─Ź├şna┼ą od nejakej dogmatickej v├Żpovede. Treba za─Ź├şna┼ą od vlastnej sk├║senosti. Ist├ę je, ┼że k tej sk├║senosti patr├ş, ┼że nie sme bez ch├Żb, nie sme bez hriechu. Plat├ş to na ka┼żd├ęho z n├ís v osobnom ┼żivote a plat├ş to aj na rovine spolo─Źenskej. Bez toho, aby sme to priamo chceli, m├íme podiel na zle sveta. Napr├şklad blahobyt ─żud├ş, n├ís na severnej pologuli zeme, prinajmenej ─Źiasto─Źne spo─Ź├şva na vykoris┼ąovan├ş ─żud├ş na ju┼żnej pologuli. Povieme, ┼że my sme to predsa nezavinili, alebo ┼że to bolo d├ívno, ke─Ć z├ípadne ┼ít├íty mali kol├│nie v Afrike... Nie je to celkom tak. V┼íetci v Eur├│pe a Severnej Amerike kupujeme tovary, ktor├ę sa vyr├íbaj├║ v Afrike ─Źi v ├üzii za tak├ę mzdy, kv├┤li ktor├Żm by sa u n├ís neun├║vali do zamestnania ani t├ş najchudobnej┼í├ş. Tak├ęto hriechy a mnoho in├ęho s├║ t├Żm, ─Źo sa naz├Żva dedi─Źn├Żm hriechom. Ide o zlo, ktor├Żm sme v┼íetci pozna─Źen├ş. Povrchn├ş ─żudia by to radi zviedli na ─żudsk├║ povahu alebo okolnosti. Podliehanie zl├ęmu si prizna┼ą nechceme. Hor┼íie je, ak neh─żad├íme ani rie┼íenie. Alebo ak to rie┼íenie h─żad├íme len vo forme ├║niku od probl├ęmov. Vtedy sa podob├íme die┼ąa┼ąu, ktor├ę sa boj├ş p├şsomky v ┼íkole, a tak rad┼íej nejde do ┼íkoly a urob├ş sa chor├Żm. U det├ş sa to d├í trochu pochopi┼ą, u dospel├Żch je ├║nik od probl├ęmov ako rie┼íenie neospravedlnite─żn├ę.

D┼ła 8. 12. 1854 vyhl├ísil p├ípe┼ż Pius IX. dogmu, u─Źenie cirkvi o nepo┼íkvrnenom po─Źat├ş Panny M├írie: M├íria bola uchr├ínen├í od ka┼żdej po┼íkvrny dedi─Źn├ęho hriechu. D├ívno pred vyhl├ísen├şm dogmy, niekedy okolo roku 700 po Kr. sl├ívil sa vo v├Żchodnom kres┼ąanstve sviatok ÔÇ×Po─Źatia sv. AnnyÔÇť. V z├ípadnom kres┼ąanstve sa o dve - tri storo─Źia nesk├┤r za─Źalo toto po─Źatie ch├ípa┼ą ako po─Źatie nepo┼íkvrnen├ę. Mnoh├ş ─żudia tomu nerozumej├║, lebo si myslia, ┼że norm├ílne ─żudsk├ę po─Źatie je telesn├ę, teda po┼íkvrnen├ę, a nepo┼íkvrnen├ę je potom v ich predstav├ích nejak├ę netelesn├ę po─Źatie.

Je to celkom inak. Ako raz povedal Je┼żi┼í, dobro i zlo poch├ídza z n├í┼ího srdca, nie z n├í┼ího tela. Poch├ídza z na┼íich t├║┼żob, z na┼íich motiv├íci├ş a rozhodnut├ş. V t├Żchto motiv├íci├ích a rozhodnutiach v┼íak ne┼żijeme vo vzduchopr├ízdne. N├íbo┼żensko-poeticky povedan├ę, ten vzduch, ktor├Ż d├Żchame, je s├║─Źasne atmosf├ęrou dedi─Źn├ęho hriechu. Ot├ízka je, ─Źi je to jedin├í atmosf├ęra, ktor├║ d├Żchame. Kres┼ąanstvo ver├ş, ┼że to na┼íe hrie┼íne milieu (prostredie) je objat├ę e┼íte nie─Ź├şm v├Ą─Ź┼í├şm, a t├Żm je milieu Bo┼żej l├ísky. Ovoc├şm tejto l├ísky je pre n├ís predov┼íetk├Żm Je┼żi┼í a jeho ┼żivot ÔÇô Je┼żi┼í ako stelesnen├í l├íska Boha. Re─Ź cirkvi, a najm├Ą sl├ívenie cirkvi o M├írii, Je┼żi┼íovej matke ako nepo┼íkvrnenej, poch├ídza potom z predstavy, ┼że t├íto Bo┼żia l├íska, prejaven├í na Je┼żi┼íovi, je tak├í mocn├í, ┼że osobitn├Żm sp├┤sobom od ka┼żdej po┼íkvrny dedi─Źn├ęho hriechu uchr├ínila sp├Ątne aj jeho matku M├íriu.

Nemus├şme o tom extra ┼ípekulova┼ą. Sviatok Nepo┼íkvrnen├ęho po─Źatia P. M├írie sved─Ź├ş o tom, ┼że dobr├Ż kres┼ąan nie je predov┼íetk├Żm pesimista a nie je to ani ─Źlovek, ktor├Ż utek├í pred probl├ęmami. Dobr├Ż kres┼ąan vie o svojich hriechoch i hriechoch sveta, ale ako najvy┼í┼íiu kartu, ktorou hr├í, vn├şma Bo┼żiu l├ísku. O nej nap├şsal apo┼ítol Pavol, ┼że v nej si Boh nielen M├íriu, ale n├ís v┼íetk├Żch vyvolil, aby sme boli pred jeho tv├írou sv├Ąt├ş a nepo┼íkvrnen├ş v l├íske. V tejto viere vl├ídzeme unies┼ą ┼żivot, aj ke─Ć je ┼ąa┼żk├Ż, a kona┼ą v l├íske, aj ke─Ć sme hrie┼íni.


::::Autorsk├ę pr├íva: Farnos┼ą Bratislava - Dev├şnska Nov├í Ves