Hom├şlia - 14. nede─ża cez rok (C)

Gal 6,14-18

3.7.2016, nede─ża

Autor: Karol Morav─Ź├şk


T├Ż┼żde┼ł po britskom hlasovan├ş o odchode Ve─żkej Brit├ínie z E├Ü sa st├íle p├ş┼íe o n├ísledkoch, ktor├ę to sp├┤sobilo. Viac-menej sa v┼íetci koment├ítori zhodn├║, ┼że ─żudia nevedeli spr├ívne pos├║di┼ą, o ─Źom hlasuj├║ a nechali sa oklama┼ą. Kto chcel silnej┼íiu Brit├íniu, hlasovan├şm za odchod ju oslabil. Podobn├ę je to aj pri in├Żch na┼íich osobn├Żch, spolo─Źensk├Żch, cirkevn├Żch rozhodnutiach. ─îasto vlastnou vinou nevieme, ─Źo je spr├ívne. ─îo n├ím m├┤┼że pom├┤c┼ą, aby sme sa lep┼íie rozhodovali?

Ostatn├ę nedele sme ─Ź├ştali ├║ryvky z Listu apo┼ítola Pavla Gala┼ąanom, v ktorom apo┼ítol zabojoval o vieru kres┼ąanov v Gal├ícii. Zabojoval o to, aby i┼ílo naozaj o vieru, o vieru v slobode, v slobode Ducha, nie o vieru podriaden├║ strachu z n├íbo┼żensk├ęho z├íkona, navy┼íe nezmyseln├ęho. Dne┼ín├ę Pavlove slov├í tvoria ├║pln├Ż z├íver jeho listu. Pavol tu hovor├ş: Na ni─Ź sa nehr├ím a ni─Ź├şm sa nechcem chv├íli┼ą. Ak sa v┼íak niekomu zd├í, ┼że sa chv├ílim, tak dobre, chv├ílim sa, ale len kr├ş┼żom n├í┼ího P├ína Je┼żi┼ía Krista. Cez neho je svet pre m┼ła ukri┼żovan├Ż a ja pre svet. Kto si zaklad├í na svojich n├íbo┼żensk├Żch a kult├║rnych trad├şci├ích, na svojom spolo─Źenskom a majetkovom statuse, ten je mimo. Lebo z├íle┼ż├ş len na ─Źloveku ako novom stvoren├ş.

Niekomu sa m├┤┼że zda┼ą, ┼że apo┼ítol hovor├ş pr├şli┼í duchovne a nevn├şma realitu. Ja by som povedal, ┼że Pavol vn├şma to podstatn├ę. On n├ím vlastne hovor├ş, ┼że podstatn├ę nie je, nem├┤┼że by┼ą, ─Źi som Angli─Źan alebo Slov├ík, katol├şk alebo ┼Żid, ale ┼że pre kres┼ąana je podstatou a z├íkladom Je┼żi┼í Kristus a jeho kr├ş┼ż. Symbol kr├ş┼ża tu Pavol z├írove┼ł d├íva do zauj├şmavej s├║vislosti: Cez kr├ş┼ż je svet ukri┼żovan├Ż pre m┼ła a ja pre svet (Gal 6,14). Apo┼ítol vlastne hovor├ş: Urobil som nad svetom kr├ş┼ż a svet to urobil so mnou. Inak povedan├ę, prekri┼żoval som to, pre─Źiarkol, skon─Źil som s t├Żm... Teda Pavol skoncoval s hodnotami, na ktor├Żch si svet zaklad├í. Pre─Źiarkol tak├ę hodnoty ako je prest├ş┼ż, sl├íva a moc, majetok a ├║spech, dobr├ę kontakty medzi vplyvn├Żmi ─żu─Ćmi a pod. Obriezku, ktor├║ Pavol v Liste Gala┼ąanom kritizuje, kritizuje pr├íve preto, ┼że na jej z├íklade sa ┼Żidia c├ştili by┼ą viac, ─Źosi ako pr├şslu┼ín├şci ┼í─żachtick├ęho stavu. Reakciou niektor├Żch ─żud├ş bolo, ┼że zasa Pavla pre─Źiarkol svet, aj svet jeho doned├ívna ┼żidovsk├Żch bl├şzkych, ktor├ş si na─Ćalej zakladali na svojej v├Żlu─Źnosti a vyvolenosti. Pozn├ím ─żud├ş, dokonca zop├ír k┼łazov, ktor├ş sa chv├ília svojimi kontaktmi. S├║ radi viden├ş medzi ├║spe┼ín├Żmi ─żu─Ćmi, podnikate─żmi, umelcami a pod. Je zaiste spr├ívne, ak m├íme priate─żov medzi r├┤znymi skupinami ─żud├ş. Ale podstatn├ę je, aby sme zostali sami sebou. A ak sme kres┼ąanmi, aby sme si nezakladali na ni─Źom inom ako na kr├ş┼żi Je┼żi┼ía Krista. Teda na jeho sp├┤sobe ┼żivota, na jeho vn├şman├ş, jeho Duchu, z ktor├ęho prekri┼żoval svet a svet nechal, aby odp├şsal, prekri┼żoval jeho.

Ke─Ć sa stal sv. Franti┼íek Assisk├Ż zn├ímym medzi ─żu─Ćmi, niektor├ş cirkevn├ş hodnost├íri si chceli robi┼ą reklamu t├Żm, ┼że ho poz├Żvali na svoje hostiny. Traduje sa, ┼że raz ho pozval na hostinu vplyvn├Ż kardin├íl Ugo z Ostie, druh├Ż ─Źlovek po p├ípe┼żovi. Na za─Źiatku sa Franti┼íek ospravedlnil, ┼że si mus├ş e┼íte nie─Źo zariadi┼ą. Vy┼íiel von pred kardin├ílov pal├íc a tam sa posadil medzi ┼żobr├íkov, ktor├ş ─Źakali na odrobinky z hostiny. Ke─Ć sluhovia vyniesli zvy┼íky jedla, naplnil si svoju misku aj Franti┼íek k├║skami chleba a zeleniny. Potom sa vr├ítil do s├íly a pon├║kal vzne┼íen├Żch host├ş. Po hostine si ho kardin├íl Ugo zavolal nabok a vy─Ź├ştal mu, ┼że ho zahanbil. Ako by som v├ís mohol zahanbi┼ą t├Żm, ┼że som si uctil v├Ą─Ź┼íieho P├ína? Boh s├ím miluje chudobu a ja chcem nasledova┼ą m├┤jho P├ína, ktor├Ż rozdal svoje bohatstvo a stal sa medzi nami chudobn├Żm. T├íto udalos┼ą sa mohla sta┼ą vtedy, ke─Ć Franti┼íek pravidelne cestoval do R├şma, aby vybavil povolenie pre svoje spolo─Źenstvo. Mal├Żmi provok├íciami, ktor├ę robil, sna┼żil sa prekona┼ą m├║ry odcudzenia medzi ─żu─Ćmi a prepoji┼ą ┼ípi─Źky spolo─Źnosti a cirkvi s ─żu─Ćmi celkom dole.

P├ípe┼ż Franti┼íek urobil nie─Źo podobn├ę pri n├ív┼íteve Assisi roku 2013. Na sviatok sv. Franti┼íka 4. okt├│bra chceli franti┼ík├íni p├ípe┼ża pohosti┼ą pri sl├ívnostne prestretom stole vo svojom kl├í┼ítore. On v┼íak uprednostnil jed├íle┼ł pre chudobn├Żch bl├şzko ┼żelezni─Źnej stanice. Tam potom jedli bratia franti┼ík├íni spolu s ministrami talianskej vl├ídy a starostom mesta jedlo chudobn├Żch: lasagne a vittelo al limone (In: N. Kuster / M. Kreidler-Kos, Der Mann der Armut, 35-36, 49.).

Apo┼ítol Pavol ozna─Źil ─Źloveka, ktor├Ż sa stal naozaj kres┼ąanom, za nov├ę stvorenie. Tak├ę stvorenie nie je n├í┼í v├Żtvor, n├í┼í v├Żmysel, ale Bo┼żia model├ícia, Bo┼żia tvorba. Boh n├ís oslovuje, kon├í s nami a men├ş n├ís. Potom sa u┼ż nechv├ílime t├Żm, ─Ź├şm doteraz, ale prekri┼żujeme svet a jeho p├Żchu a n├ísledne zn├í┼íame, ┼że svet prekri┼żuje, odp├ş┼íe n├ís. Niekedy je to ve─żmi ┼ąa┼żk├ę. Rany a facky, ktor├ę pritom ut┼Ľ┼żime, Pavol nazval Je┼żi┼íov├Żmi znakmi. Ak tak├ę m├íme, ne─żakajme sa a nehanbime. Naopak, nech sa hanb├ş ten, kto si zaklad├í na sebe a svojich privil├ęgi├ích. Vtipk├íri komentuj├║ci dne┼ín├║ politiku vravia, ┼że tak├Ż napokon pr├şde o v┼íetko ako Angli─Źan.


::::Autorsk├ę pr├íva: Farnos┼ą Bratislava - Dev├şnska Nov├í Ves