POZNÁVAŤ TAJOMSTVO - A AKO ŽIŤ Z NEHO?
Dozrel čas /Kairos/, aby Cirkev žila z Tajomstva Najsvätejšej Trojice
Viera v Najsvätejšiu Trojicu je podstatná charakteristika kresťanskej viery. Prvé koncily s obrovským nasadením formulovali Apoštolské vyznanie viery a Nicejsko-carihradské Vyznanie viery, ktoré vyjadrujú vieru Cirkvi v Otca, Syna a Svätého Ducha.
Svätý Cyprián nazval Cirkev "jednotou Otca, Syna a Ducha Svätého zhromaždený ľud."K tejto charakteristike Cirkvi sa prihlásil II. Vatikánsky koncil vo svojich dokumentoch o Cirkvi.
To je Božie pozvanie, aby Cirkev tuto jednotu Otca, Syna v Duchu Svätom ŽILA na Božiu oslavu, aby svet uveril, že Otec poslal svojho Syna na svet, aby zachránil človeka...
Viera v Tajomstvo Najsvätejšej Trojice počas stáročí
Tvrdili, že je to popretie monoteizmu kresťanstva.
Rôzne citáty: Immanuel Kant, filozof, ale aj viacerí teológovia 20. stor. sa domnievali, že "viera v Trojicu nemá pre praktický život a pre skúsenosť viery žiadny význam."
J.W. Goethe sa domnieval, že trojjedinosť Boha je protirečením a nezmyslom.
Teológ K. Rahner hovoril: "Väčšina kresťanov síce vyznáva trojičnú vieru, ale Trojica v ich živote a myslení nehrá nijakú rolu: zostávajú stáť pri starozákonnom alebo filozofickom obraze Boha".
Obrat v 20. -21. storočí: Charizmy Svätého Ducha
Nositeľmi klasických chariziem, ktoré vznikali v Cirkvi počas stáročí, boli väčšinou kňazi alebo rehoľníci/rehoľníčky. Práve v druhej polovici 20. storočia v západnom kresťanstve, popri úpadku viery, nastáva oživenie viery vplyvom charizmatických hnutí, ktorých nositeľmi sú najmä laici.
Pápež Ján Pavol II. ich charakterizuje: "Charizmy Svätého Ducha sú odpoveďou na potreby doby" a venuje veľkú pozornosť ich vzájomnej spolupráci a ich zodpovednosti za jednotu Cirkvi. Tieto hnutia prinášajú aj nový pohľad na tajomstvo Najsvätejšej Trojice
Skúsenosť charizmy evanjeliovej jednoty Chiary Lubichovej, zakladateľky Hnutia fokoláre , AKO ŽIŤ Najsvätejšiu Trojicu, AKO ŽIŤ podľa modelu lásky Najsvätejšej Trojice začala v čase druhej svetovej vojny v meste Trident.
V protileteckých krytoch mesta Trident si Chiara s priateľkami čítali pri sviečke Sväté písmo. Otvorili si raz text Ježišovej veľkňazskej modlitby. Tam ich hlboko oslovili Ježišove slová modlitby k Otcovi: /Jn 17,21/:
"Otče...prosím aj za tých, čo skrze ich slovo uveria vo mňa, aby všetci boli jedno, ako ty, Otče, vo mne a ja v tebe, aby aj oni v nás boli jedno, aby svet uveril, že si ma ty poslal."
Pod mocným vedením Svätého Ducha sa rozhodli, že svoju cestu s Bohom vo vznikajúcom spoločenstve zasvätia napĺňaniu tejto Ježišovej modlitby...Chceme žiť pre "...ut omnes..."
"...Ako ty, Otče, vo mne a ja v tebe..." Ale ako žiť túto Božskú jednotu?
Dievčatá prosili Ježiša, aby ich on naučil žiť evanjeliovú jednotu. Pochopili, že v našich medziľudských vzťahoch je priestor na trojičnú lásku podľa príkladu oddanej lásky Ježiša k Otcovi pri napĺňaní jeho vôle: Ježiš sa stal ničím z lásky, vzal na seba hriechy ľudí...a smrťou na kríži zachránil ľudí od večnej smrti. To je Božia láska!
Dievčatá okolo Chiary sa pustili milovať tých najpotrebnejších, ktorí najviac trpeli vojnovým stavom: chudobných, opustených. Ich služba lásky bola taká nákazlivá, že o niekoľko mesiacov bolo v Tridente a jeho okolí okolo 500 takto zapálených mladých ľudí. Aj oni chceli žiť evanjeliovú jednotu, spiritualitu jednoty.
Sformulovali si aj kroky "umenia lásky" do podoby "KOCKY LÁSKY:
Evanjeliová jednota v láske v medziľudských vzťahoch však nie je ľahká! Z vlastných síl to nedokážeme. Chiara Lubichová vidí silu k tomu v oddanej láske k Ukrižovanému Ježišovi. On je kľúčom k evanjeliovej jednote: Aj náročné situácie dokázali zvládať v postoji: "Pre teba, Ježišu, lebo si bol na kríži opustený od Otca..". V tomto postoji chceli ísť všade tam, kde chýba láska a jednota, aby ju tam prinášali...
Po 80 rokoch skúseností so spiritualitou evanjeliovej jednoty vznikli v 187 krajinách po celom svete nespočetné iniciatívy služby lásky k potrebným ľuďom. Spiritualita jednoty je školou trojičnej lásky.
Z tohto prameňa vznikli ďalšie iniciatívy ako: Facenda da Esperanza v Brazílii, pod vedením nemeckého františkána Hansa Stapela. V Taliansku iniciatíva Chiary Amirante Komunita Nové horizonty. Obidve sú projektmi lásky voči ľuďom na perifériách spoločností.
Ďalším prameňom života v evanjeliovej jednote je Ježišovo prisľúbenie, ktoré dal svojim učeníkom na povzbudenie ich vzájomnej lásky a spoločnej modlitby: "Ak budú dvaja z vás na zemi jednomyseľne prosiť o čokoľvek, dostanú to od môjho Otca, ktorý je na nebesiach. Lebo kde sú dvaja alebo traja zhromaždení v mojom mene, tam som ja medzi nimi." /Mt 18, 19-20/.
Kde sa žije vzájomná láska, s túžbou, aby pritiahla Ježišovu prítomnosť do spoločenstiev Cirkvi, tam je prameň obnovy Cirkvi. Kde je Ježiš prítomný, tam Boh tvorí nové veci...Vzájomná láska aj medzi kresťanmi 21. storočia je trojičným prostredím . To sú nové a silné skúsenosti, ako Boh mocne obnovuje vzťahy medzi ľuďmi navzájom a vzťah ľudí k Bohu.
Znovuobnovenie záujmu teológov o trinitárnu teológiu
Z týchto skúseností cirkevného hnutia , ktoré Cirkev prijala pod menom Dielo Máriino, sa v pokoncilovom období inšpiruje a rozvíja Trinitárna teológia. Jej nositeľmi sú najmä:
Nemecký teológ a filozof biskup v Aachen, Klaus Hemmerle
Taliansky teológ Piero Coda , generálny sekretár medzinárodnej Teologickej komisie. Navštívil Slovensko na jeseň 2022
Druhý Vatikánsky koncil a jeho definícia Cirkvi podľa sv. Cypriána
"Jednotou Otca, Syna a Ducha Svätého zjednotený ľud..."otvoril cestu tomuto zápalu pre prežívanie medziľudských vzťahov podľa modelu Najsvätejšej Trojice.
V koncilových dokumentoch o Cirkvi:
Vieroučná konštitúcia Svetlo národov / Lumen gentium /
Pastorálna konštitúcia O Cirkvi v súčasnom svete Radosť a nádej /Gaudium et spes /
je množstvo inšpirácií.
S úžasom sa skláňame pred Božou tvorivosťou lásky, pred Duchom Božej múdrosti!
Duch Svätý jediný VIE, kedy je ten príhodný okamih, Kairos, osloviť Cirkev, aby svetu životom odovzdala Boží zámer spásy ľudu 21. storočia, ktorý stratil schopnosť veriť Bohu...